Superoptimisterna
hävdar att allt är lugnt. Olja kommer att räcka i många
år än, vi har knappt använt hälften. De brukar nämna
att vi har större oljereserver nu än för 30 år sedan
osv. De tillhör ofta industrin eller dess lobbygrupper, bensinbolag,
SPI, …. etc. Vid debatter brukar de svara på frågan
som ingen längre ställer: När tar oljan slut? Svaret antyder
att oljan tar slut i en så avlägsen framtid att vi inte behöver
bekymra oss om det. Framtiden tillåter fortsatt ekonomisk och energimässig
expansion och vår livsstil behöver inte förändras
på något avgörande sätt. Vi går en lysande
framtid till mötes. Exempel: Bilen kan behållas eller att bytas
mot en mindre, bränslesnålare bil, överväg samåkning.Optimisterna
accepterar resonemanget om Peak Oil men hävdar att det är ganska
gott om tid, 10-20 år, innan det är aktuellt. När det
händer så kommer de alternativa energislagen äntligen
till sin rätt och reder ut situationen. Vi bör förbereda
oss genom att styra upp bilvanor, kollektivtrafik och att satsa på
tågtrafiken. Vår livsstil påverkas en del och vår
ekonomi och energiförbrukning fortsätter sjunker men stabiliserar
sig på en lägre nivå än idag. Exempel: Bilen kommer
att bytas mot bilpool, tåg, buss och cykel.
Pessimisterna
förlägger Peak Oil till en mycket nära framtid, eventuellt
har vi redan passerat den. Nedgången i oljeproduktion kommer inte
att kunna kompenseras av vare sig kärnkraft eller alternativa energikällor,
ej heller fusion. De hävdar att i stort sett alla alternativ till
oljan är så beroende av oljan för att realiseras att de
inte är något alternativ vid en oljebrist, särskilt inte
i en kraftig ekonomisk nedgång. Förvånansvärt många
av pessimistdebattörerna har tidigare arbetat inom oljeindustrin
som geologer eller liknande. Vissa av pessimisterna måste nog kallas
dystopiker, eller på svenska, dysterkvistar. Ekonomin kommer att
sjunka allt snabbare och när den kollapsar drar den med sig den samhällsstruktur
vi är vana vid. Ett annat sorts samhälle tar vid, anpassat till
korta transporter, byar, självhushåll och en mycket låg
energiförbrukning. Om man ser på ett sådant scenario
över en mycket lång tid kommer vår nuvarande livsstil
att bara vara ett kort undantag av hög energiförbrukning innan
allt återgår till det normala. Exempel: Bilen kommer successivt
att bytas mot kollektivtrafik, cykel, häst och till slut fötterna.
|
Så här ser
Energikris.nu
på framtiden. (Oktober -05)
Följande är
tämligen säkert:
Världens alla oljekällor kommer någon gång att minska sin gemensamma
produktion, vad man än gör med dem.
När oljeproduktionen minskar kommer (om inte förr) efterfrågan på olja att
bli större än tillgången. Bristsituationen kommer att "lösas" genom att
priset stiger och avgör vem som inte kan köpa. (Under 2005 krävdes en dryg
fördubbling av oljepriset för att få bort 4-5% av efterfrågan.)
De flytande oljeprodukterna bensin, dieselolja, eldningsolja, flygfotogen
osv. är så attraktiva och så svåra att ersätta att priset måste bli mycket
högt för att få även de minst köpstarka att avstå från köp. Landsdelar och
länder kommer att lamslås med början hos de fattigaste med fortsättning hos
de näst fattigaste osv. Då och då kommer det höga oljepriset att ge så stor
effekt att efterfrågan sjunker så att den blir mindre än tillgången. Då
kommer oljepriset att rasa, ekonomin tar fart igen tills den ökande
oljekonsumtionen slår i produktionstaket igen med skenande oljepriser som
följd. För varje cykel kommer taket att vara lägre än förra gången. Den
svårförutsägbara ekonomin minskar investeringslusten vilket påverkar den
globala ekonomin negativt.
De flesta varor vi köper kommer att öka i pris, inte bara plast mm. som har
olja som råvara, utan de flesta, p.g.a. att transportkostnaderna ökar
kraftigt.
Konstgödsel är mycket energikrävande att producera vilket kommer att få
kostnaden för mat att skjuta i höjden.
Följande
är troligt:
Peak Oil är en topp i teorin men förmodligen en utdragen bucklig puckel i
verkligheten. När man någon gång i framtiden ser tillbaka är det mycket
möjligt att den maximala oljeproduktionen i världen är lätt att hitta,
vilken månad till exempel. Skälet till att den följande månaden hade en
lägre produktion kanske berodde på en strejk, en storm, ett elavbrott, en
brand, en statskupp eller något annat som med globala mått är ganska
futtigt.
Det är nog möjligt att förebygga krisen genom att vi byter
energibeteende och livsstil men det måste ske 20 år innan för att hinna ge
effekt. Det är ingen cynism att påstå att vi inte kommer att släppa vår
bekvämlighet frivilligt.
Den kommande bristen på flytande petroleumbränslen kommer att dra upp priset
på all energi men det är inom transportsektorn som bristen slår hårdast. Det
finns inga alternativ till bensin, diesel, fotogen idag och det kommer inte
att finnas några alternativ färdiga när bristen kommer. Elbilar har inte de
batterier som krävs, bränslecellerna för bilar är långt från massproduktion,
etanol och rapsdiesel kommer att tävla med matproduktion om jordbruksmarken
och konstgödningen. Att pendla till jobbet blir både dyrare och krångligare.
För vissa blir det omöjligt att arbeta kvar, eller att bo kvar.
När alla
betalar mer för varor, transporter och uppvärmning så blir det mindre över
till konsumtion vilket drar ner den ekonomiska aktiviteten lokalt,
nationellt och globalt. Den våg av globalisering vi har upplevt de senaste
decennierna, som bygger på att transporter är nära på gratis, ebbar ut.
Lokal produktion står för en växande del av våra inköp.
Följande
är möjligt:
Det blir ingen global kraftansträngning för att möta hotet om en brist på i
första hand flytande bränsle, i andra hand energi. De kraftansträngningar
som görs är militära för att försäkra sig om sin del av den krympande kakan.
Krig om råvaror har skett förut och kommer nog att ske igen. De köpstarka kommer att förse sig både
med mat och bränsle i en tid av knapphet.
Om konstgödselns marknadspris hamnar bortom stora gruppers betalningsförmåga
kommer många att dö av undernäring
och sjukdomar. Den här gången är det inte en övergående kris i ett
afrikanskt land utan en början på en lång process där jordens
befolkningsmängd anpassas till jordens resurser, främst när det gäller matproduktion. 200 år med exponentiell tillväxt på nästan alla plan avbryts
och följs av mer normala förhållanden. Anpassningen kommer att bli
fruktansvärd.
En annan och trevligare möjlighet är att vi får uppleva något genombrott
inom någon annan energigren. Fusion ger i teorin enorma mängder energi med
mindre direkta miljöstörningar än den gamla vanliga fissionskraften.
Visserligen handlar det om el och värme, inte om bensin, men med mycket och
billig energi kan en del av Peak Oil-problemen klaras av. |